اکسس کنترل تشخیص چهره

اکسس کنترل
Rate this post

اکسس کنترل تشخیص چهره چیست و چگونه عمل میکند؟

دستگاه اکسس کنترل تشخیص چهره، یکی از جدیدترین فناوری‌های امنیتی، مبتنی بر فناوری ارتباطات هستند.

این دستگاه‌ها، ویژگی‌ها و الگوی صورت هر شخص را ثبت می‌کنند و در حافظه‌ی خود نگه می‌دارند.

امروزه، یکی از معضلاتی که سازمان‌ها و شرکت‌های به نام، با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، تقلبات و خطاهایی است که بر اساس ساعت ورود و خروج اشتباه مورد محاسبه قرار می‌گیرد.
سیستم تشخیص چهره(Facial Recognition System) یک تکنولوژی هوشمند در شناسایی و تمیزدادن یک فرد از یک عکس دیجیتالی یا ویدئو می‌باشد.

سیستم تشخیص چهره، سیستمی است که بر اساس تکنولوژی هوش مصنوعی و الگوریتم‌های یادگیری عمیق قادر به شناسایی چهره افراد با دقت بالا می‌باشد.

در بازشناخت تصویر یک چهره، تصویر ورودی با توجه به اطلاعات موجود در بانک‌های اطلاعاتی که شامل مشخصاتی از تصویر چهره افراد تعریف شده است، مورد شناسایی قرار می‌گیرد.

سیستم‌های فناوری تشخیص چهره دارای نوعی راهکارها و فناوری‌ها برای اسکن چهره هستند که شامل تصویربرداری حرارتی، فاصله نقشه‌برداری بین ویژگی‌های مهم چهره و آنالیز بافت سطحی پوست می‌شود.

فناوری تشخیص چهره از جمله تکنولوژی‌های تشخیص چهره بیومتریک یا اندازه‌گیری داده‌های بیولوژیکی محسوب می‌شود.

تشخیص چهره برای اسکن تصویر شما از یک اسکنر دو بعدی یا سه بعدی استفاده می کند و سپس با استفاده از الگوریتم های پیشرفته ای شروع به نقشه برداری و شناسایی ویژگی هایی می کند که صورت شما را از بقیه متمایز می سازد.

با شناخت تمام خصوصیات مختلف صورت مثلاً فاصله بین چشم و پیشانی ، چشم ، پیشانی ، چانه ، عرض ابرو ، لب و غیره تفاوت ها را مشخص می کند.

اولین گام برای این که بتوانید از دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره استفاده کنید این است که در مقابل دوربین و صفحه‌ی اسکنر دستگاه بایستید تا دستگاه بتواند تصویر صورت شما را اسکن کند و در حافظه‌ی خود ذخیره کند.

با استفاده از این گام، تصویر اولیه و اصلی شما در حافظه‌ی دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره، ذخیره می‌شود.

مزیت های اکسس کنترل تشخیص چهره

سنسور های دستگاه اکسس کنترل تشخیص چهره با توجه به عدم وابستگی و تاثیرپذیری از عوامل محیطی همچون آلودگی، سرما و یا مخدوش بودن اثر انگشت، سهولت و سرعت بالاتری در تعریف و تشخیص نسبت به سنسور های دستگاه کنترل تردد اثر انگشتی دارند.

نارضایتی اصلی استفاده کنندگان از دستگاه کنترل تردد اثرانگشتی مربوط به عدم شناسایی سریع اثرانگشت افراد در این دستگاه ها می باشد.

نکته دیگر این که از نظر بهداشتی نیز با توجه به عدم تماس فیزیکی بین کاربر و دستگاه دیگر انتقال باکتری یا میکروب یا بیماری (مانند کرونا indecision ) از طریق لمس سنسور ممکن نیست و از این بابت هم بسیار کمک می کند.

بیشتر بخوانید : کابل شبکه چیست؟ معرفی ویژگی ها و کاربرد انواع کابل شبکه

 

استفاده کارفرمایان از دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره جهت ردیابی تردد کارمندان آنها را قادر می سازد تا خطاهای انسانی را از بین ببرند.

این بدان معنی است که تعداد دقیق ساعت حضور کارمند و کارکرد وی به سیستم محاسبه حقوق و دستمزد انتقال یافته و کارفرما دیگر نگران اضافه کاری اشتباه نمی باشد.

اکسس کنترل

دیگر این که محدودیتی نسبت به دمای محیط و وضعیت رطوبت ندارد.

اگر در رطوبت مجاز دستگاه باشد دستگاه دیگر بدون هیچ مشکلی کار نخواهد کرد و به طور مثال نسبت به فصل های سرد و خشک سال مثل پاییز و زمستان و مشکلاتی که برای اثر انگشت ها و خشکی پوست است، دیگر در این دستگاه ها وجود ندارد و به راحتی دستگاه ها کار می کنند.

اگر از کارکنانی هستید که معمولاً با تیم‌های حراستی هماهنگ می‌کنید و زودتر از موعد مقرر از محل کار خود خارج می‌شوید، یا ورود با تأخیر شما ثبت نمی‌شود، استفاده از این دستگاه‌ها یک خبر بد برای شما محسوب می‌شود و عملاً امکان تقلب در آنها وجود ندارد.

اگر بخواهید که سیستم تعیین حقوق در انتهای ماه برای شما فعال باشد، باید در طول روز و در طول هفته، زمان ورود و خروج خود را ثبت کنید و عملاً از تخلف در آن جلوگیری می‌شود.

مشکلات سیستم تشخیص چهره و اکسس کنترل

تشخیص اشتباه عکس بجای فرد:

این خطا ناشی از این امر بود که دستگاه های نسل اول فاقد فناوری مادون قرمز یا IR بودند لذا در تصویری که از افراد در حافظه خود درج می کردند تصویری دو بعدی بود به همین علت با قراردادن عکس یک فرد در فاصله مناسب، دستگاه کنترل تردد، به اشتباه برای فرد مورد نظر ثبت می کرد و در حقیقت بین عکس فرد و خود فرد تفاوتی قائل نبود.

مشکل در تشخیص افراد ( اکسس کنترل ) در شرایط نوری متفاوت :

این مشکل زمانی رخ می داد که اسکن اولیه تصویر افراد در شرایط نوری خاصی صورت می گرفت و در زمان ثبت تردد آن شرایط نوری در محیط حاکم نبوده و محیط پر نور تر و یا کم نور تر از زمان اسکن اولیه بود در این حالت نیز دستگاه دچار اشتباه شده و قادر به ثبت تردد نبود.

بیشتر بخوانید : حضور و غیاب سنتی یا مدرن؟

 

کیفیت تصاویر:

یکی از ایراداتی که به این دستگاه‌ها وارد است این است که تا حدود زیادی به کیفیت تصاویر و نحوه عملکرد دوربین وابسته هستند. با توجه به اینکه عملکرد آنها بر پایه استفاده از تصاویر و اسکن آنها بنا گذاشته شده است، اگر به هر دلیلی، دوربین دستگاه نتواند عملکرد طبیعی خود را نشان دهد، عملاً شانس خطا در عملکرد آن افزایش می‌یابد و ممکن است امکان تشخیص افراد را نداشته باشد.

مشکل در تشخیص افراد در شرایط نوری متفاوت :

این مشکل زمانی رخ می داد که اسکن اولیه تصویر افراد در شرایط نوری خاصی صورت می گرفت و در زمان ثبت تردد آن شرایط نوری در محیط حاکم نبوده و محیط پر نور تر و یا کم نور تر از زمان اسکن اولیه بود در این حالت نیز دستگاه دچار اشتباه شده و قادر به ثبت تردد نبود.

تشخیص چهره سه بعدی اکسس کنترل

تشخیص چهره سه بعدی از سنسورهای سه بعدی برای گرفتن اطلاعات در مورد شکل صورت استفاده می کند.

این اطلاعات سپس برای شناسایی ویژگی های متمایز روی سطح صورت مانند چشم ، بینی و چانه استفاده می شود.

تکنیک تشخیص چهره سه بعدی از سنسورهای سه بعدی برای گرفتن اطلاعات در مورد شکل صورت استفاده می کند.

این اطلاعات پس از آن برای شناسایی ویژگی های متمایز روی سطح صورت ، مانند مژه های چشم ، بینی و چانه استفاده می شود.

یکی از مزایای تشخیص چهره سه بعدی این است که مانند سایر تکنیک ها تحت تأثیر تغییر نور نیست.

همچنین می تواند یک چهره را از طیف وسیعی از زاویه های دید ، از جمله نمای مستقیم و یا نیم رخ شناسایی کند.

تشخیص چهره سه بعدی